Slaaptips voor een goede nachtrust | De Matrassengigant Aalst

Slaaptips voor een goede nachtrust

Gemiddeld slaapt men 8 uur per dag. Die tijd heeft het lichaam nodig om te herstellen van de inspanningen van overdag. Wil men 's- morgens uitgerust en fit wakker worden is het belangrijk dat het lichaam op de juiste matras en bijpassende matrasdrager ligt.

Een te harde matras

Bij een te harde matras ligt het lichaam bovenop de te stevige matras. De matras kan zich onvoldoende aanpassen naar het lichaam. Het gewicht van het lichaam wordt voornamelijk opgevangen door de heupen en de schouders. Hier ontstaat een te hoge druk, waarbij spieren en bloedvaten afgekneld worden. Hierdoor ontstaan diverse klachten, zoals gevoelloosheid van de armen en benen, en spier- en rugklachten.

Een te zachte matras

Een te zachte matras is meestal te wijten aan slijtage. Slijtage van een matras vindt hoofdzakelijk plaats waar de heupen en de schouders liggen. Na jaren gebruik gaat de matras of de matrasdrager doorzakken. Hierdoor ontstaat een onnatuurlijke lighouding waarbij, net als bij een te harde matras, allerlei klachten kunnen ontstaan.

De juiste matras

Een juiste matras volgt de contouren van het lichaam. Heupen en schouders worden goed door de matras opgevangen en de rug krijgt de juiste ondersteuning. Er ontstaat een natuurlijke lighouding waarbij het lichaam zich kan ontspannen. Resultaat: een goede nachtrust en 's morgens fit opstaan.

10 tips voor een goede slaap

  • Luister naar je persoonlijke slaapbehoeften
  • Orden je gedachten voor het slapengaan
  • Kies een aangepast matras en hoofdkussen
  • Houd je slaapkamer rustig, vermijd licht en lawaai
  • Houd je slaapritme en gewoonten in stand
  • Vermijd zware maaltijden en cafeïnehoudende dranken voor het slapengaan
  • Drink niet teveel alcohol voor het slapengaan
  • Maak van je slaapkamer geen verlengstuk van je woon- of werkkamer
  • Neem overdag voldoende beweging
  • Neem tijd voor ontspanning voor het slapengaan